dinsdag 20 maart 2012

Gekozen concept

Het concept waar ik op zou verder werken is het idee van eetbare decoratie.
Met dit bedoel ik : " Decoratie die niet alleen mooi is, maar ook een deel uitmaakt van het menu (dessert)".

Bijvoorbeeld: De Chocolade Boom (zie vorige posten)

Nu is de vraag, Hoe kan ik deze Decoratie realiseren?

Ik heb er meerdere oplossingen voor:




Flashfreezing = water bevriezen in het eten in een korte tijd zonder het vormen van grote kristallen. Hierdoor wordt het eten meteen bevroren en veranderd de vorm niet zo hard, zelfs in een mal niet. Sommige koks gebruiken deze techniek om bijvoorbeeld een dessert zacht en smeug lang de binnenkant te maken maar toch bevroren aan de buitenkant.




Injection molding = ik heb gekeken naar de industrie en dit is eigenlijk nog niet in gebruik in de keuken. Eten rechtstreeks in een mal spuiten, waar deze daar in hard. Om deze manier is het dus mogelijk om complexere vormen te maken. Dit is een positief puntje.



SuperCooling = dit is echt meer bedoeld voor dranken. Het beste voorbeeld van deze methode zijn "Slushies". Dit is dus het koelen van dranken tot superCooled level zodat wanneer je het opent er ijs (slush) ontstaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten